Randi's & Svein's Web Corner

TUR TIL MALTA OG SICILIA 2005

Gunnar har lenge ytret et ønsket å dra dit og Hilde fant et tilbud på nettet og på kort varsel ble det bestemt i familiens råd at årets ferie skulle gå til Malta.

Malta består av tre øyer: hovedøya Malta, Comino (som nesten er ubebodd, men er kjent for The Blue Lagoon) og Gozo (som oppfatter seg som et eget folk med egen kultur).

På tross av bomber i London og usikkerhet om at det skulle bli ferietur, kom vi oss greit til Malta. Trøtte, men glade, kom vi fram til Bugibba/St.. Pauls Bay klokka tre om natta. I London fikk Gunnar prøvesitte en londontaxi før bussen fraktet oss til Gatwick fra Heathrow. Maten på flyet smakte og utsikten på veien nedover var flott.

Vi fant oss til rette i San Anton Apartment Hotel, her er Gunnar og Hilde utenfor inngangen.

De dagene pappa ikke orket så mye, dro resten av familien på de tre strendene vi synes var best, Mellieha Bay, Paradise Bay og Golden Sands. (Se på kartet over)

Guiden på vår første sightseeingtur var en artig fyr ved navn Joseph, som sammen med buss-sjåfør Sandra gjorde turen til en opplevelse. Vi stoppet på søndagsmarkedet utenfor Vallettas bymurer, der Randi og Hilde kjøpte kjoler til 18 kr (!!!) stykket, Gunnar og pappa kjøpte billige fotballdrakter og familien fikk tak i to fine duker. Deretter så vi nærmere på den gamle kirken i Qrendi, fikk bevertning i det gamle rådhuset og besøkte landsbyen nærmest Blue Grotto. Vi skulle egentlig sett nærmere på dette naturfenomenet, men kunne ikke dra ut i fiskerens båter på grunn av for sterk sjø. Vi trøstet oss med maltesisk is i stedet, kjøpte et par suvenirer og nøt tilværelsen.

Vår andre store sightseeingtur var en flott båttur rundt hele Malta med Captain Morgans Atlantis.

Det største på turen var uten tvil turen med speedbåt bort til kalksteinsgrottene og snorklingen i ”The Blue Lagoon” – Den blå lagune.

Vi brukte beina og hestedrosje for å se nærmere på Valletta, Maltas hovedstad.

Først litt fråtsing på ”Burger King”, deretter en spasertur igjennom Vallettas hovedgater ned til lysbildeshowet.

Bussturen rundt Malta, fra den imponerende Mostadomen, til smykke- og glassblåserne nær Mdina, den spennende fiskerlandsbyen Marsaxlokk (”Sørhavna”) og til Mdina, Maltas gamle hovedstad, ga oss mye. Vi fikk både flotte smykker, nydelige keramikkarbeider, håndlagde duker og gode opplevelser. Guiden vår, Amy, hadde mye kunnskap som hun øste over oss i varmen!

Den siste søndagen bestemte vi oss for å komme oss til Blue Grotto på egenhånd. Først tok vi buss til Vallettas store bussterminal, for deretter å ta en av humpebussene ned til landsbyen ved Blue Grotto. Turen gikk kjempegreit, selv om vi måtte gå et godt stykke fra der bussen stoppet for å komme ned til landsbyen. På turen nedover kjørte vi gjennom flere landsbyer som var pyntet med flagg og gatepynt til Festa. Fiskeren som tok oss ut til Blue Grotto var meget hyggelig. Hadde vi bare hatt badetøy på...

DAGSTUR TIL SICILIA

Mandag 18. juli var vi klare for en av turens høydepunkter, katamaran fra Malta til Pozzallo på Sicilias sydspiss og rundtur med buss på Sicilia, den sydligste delen av Italia. Etter en rask frokost i Pozzallo, der vi fikk vekslet litt ekstra Euro, reiste vi med buss innover et landskap som var atskillig frodigere enn Maltas ganske golde. Oliventrær sto side om side med vinranker.

Taormina var en meget idyllisk by høyt oppe i en fjellside. Det mest interessante var nok det greske amfiteateret, men de trange gatene og folkelivet var også svært spennende. Det var tydelig at språkkunnskapene i området stort sett var om italiensk, selv engelsk var det heller vanskelig å bruke, på tross av alle turistene. Den eldre damen var et unntak, og begge bøkene om Sicilia/Taormina ble kjøpt hos henne. for å komme opp til byen, måtte vi bruke matebuss. Bortsett fra den lokale befolkningen, var det forbudt med motorkjøretøyer i Taormina.

Utsikten fra Taormina var fantasisk. Vakkert landskap kastet seg nedover mot turkisfarget hav. Blomster og trær prydet gatene og stiene. Italiensk is ble det også tid til – selvfølgelig!

At Etna er en levende vulkan, fikk vi se med egne øyne. Hus og veier lå dypt under størknet lava. Det siste utbruddet var så seint som i 2003, og ødeleggelsene var fremdeles lett synlig. Vi gikk rundt et av kratrene på ca 2000 meters høyde og så ned i krateret som sist hadde utbrudd. Flere ganger så vi hvor tilfeldig lavaen følger terrenget. Noen steder var det grønne lunger, der lavaen ikke hadde dekket marken. To hus tett ved siden av hverandre, illustrerte dette ekstra godt.

DAGSTUR TIL GOZO

Vår hyggelige sjåfør Joe

Den siste fellesturen ble naturligvis til Maltas andre bebodde øy Gozo. En fra Gozo regner seg ikke som malteser og har et mer tilbakelent forhold til livet enn på Malta. Vi tok buss til Cirkewwa på nordvestspissen av Malta og ferje til Gozo (Mgarr). Siden vi ikke fant noen busser, praiet vi en taxi, noe som var et lykketreff. Sjåføren Joe viste seg som en helt topp fyr som sørge for transport resten av turen for en billig penge. Han kjørte oss først til hovedstaden Victoria, fortalte litt om hva som var verdt å se der, hentet oss etter avtalt tid, kjørte oss til Rambla Beach – Gozos beste strand – hentet oss der etter et par timer, for å kjøre oss tilbake til ferja. Victorias Citadell var vel verdt et besøk, markedet var fullt av interessante ting og maten var utsøkt på den lille restauranten, Bellusa, vi fant, ikke langt fra der Joe skulle plukke oss opp for en herlig strandtur til Ramla Beach (i Ramla Bay). Deretter kjørte han oss tilbake til ferga, alt og ville ikke ha noe oppgjør før hele dagsturen var unnagjort.

På vei inn mot Gozo. Fra Citadellet i den erverdige hovedstaden Victoria

Fra Ramla Bay

Når vi ser tilbake på ferien på Malta i St. Pauls bay, er det med stor glede og vi vil derfor absolutt anbefale norske turister å besøke denne sjarmerende Middelhavsøya. Folkene er utrolige i møtekommende og vennlige, klimaet er godt og enn så lenge, er ikke øya ødelagt av turisme, enda Malta har værty besøkt av utlendinger i over tusen år. Under ser vi to avsluttende bilder fra St. Paul's bay, der legenden sier at Paulus kom i land, da han forliste, en historie vi kan lese i Det nye testamentet. Malta er en øy med uttallige historier.